brödbak

Du behöver:
8-10 dl vetemjöl
1 tsk salt
50 g jäst
4 msk olja
4 dl fingervarmt vatten

Efter behag:
Russin
Valnötter

Ev ägg till att pensla bullarna med.



Blanda ihop vatten, olja, jäst och salt i en bunke.


Häll i mjöl och blanda ihop till en deg.


Blanda, blanda, knåda, knåda.


Sen ska den jäsa i ca 15 minuter. Jäsning är dock inte nödvändig utan det går bra att baka ut den direkt.



Baka ut degen på ett mjölat bakbord och rulla till små söta bullar.


Sen ska de små bullarna jäsa i ca 15 minuter igen.


Grädda dem sedan i ca 8-10 minuter i mitten av ugnen 250 grader ska det vara.
Kan eventuellt ta lite längre tid. I gasugn tog det mycket längre tid, nästan dubbelt så lång tid.
Lite bök va det att baka i gasugn.
Ät lite choklad under tiden. Mintkrokant smaskade jag i mig.



Så fina!



Jag är mycket nöjd efter mitt första brödbak här i Malmö.


Kommentarer
Postat av: syster

va söt du är Frida!!! fint kort på dig i slutet:)

2009-12-11 @ 20:16:33
Postat av: emelie

Varför bakar du i dina finaste kläder? Utan förkläde dessutom! Hah..=)

2009-12-11 @ 23:36:49
URL: http://empo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0